۱۳۹۹ بهمن ۲۷, دوشنبه

یک مسئول: ۱۴ استان کشور مدرسه مستقل اوتیسم ندارند

 

ایسنا/قزوین رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور گفت: هم اکنون ۴۷ مدرسه مستقل اوتیسم داریم که حدود ۳۰۰۰ دانش‌آموز با طیف اوتیسم را از نظر تحصیلی تحت پوشش قرار دادند، ۱۴ استان در حال حاضر مدرسه مستقل اوتیسم ندارند که یکی از این استان‌ها قزوین بود.

سید جواد حسینی در مراسم افتتاح و راه‌اندازی پیشرفته‌ترین سالن اوتیسم جهان با مشارکت خیرین، که ۱۹ بهمن در قزوین برگزار شد تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و از سال ۱۳۷۰ کار خود را آغاز کرده و از همان زمان ۱۸ برابر پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی را افزایش داده است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۶۰۰ مدرسه مخصوص استثنایی، ۲۱ هزار مدرسه پذیرا، ۷۵۶ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و ۴۷ مرکز مشاوره و توانبخشی در سطح کشور داریم که توسط ۲۳ هزار همکار متخصص در هفت گروه خدمات ارائه می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار کرد: یکی از این گروه‌ها طیف اختلال اوتیسم است، اوتیسم یک اختلال عصبی و رشدی است که معمولاً در سه سالگی ظهور خود را نشان می‌دهد، این افراد در حوزه ارتباطات و تعاملات با دیگران دچار مشکل می‌شوند، الگوی ارتباطی اوتیسم یک الگوی محدود و تکراری است به این معنا که رفتار محدود و تکراری در حوزه رفتاری و بیان احساسات این افراد وجود دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۴۷ مدرسه مستقل اوتیسم داریم که حدود ۳۰۰۰ دانش آموز با طیف اوتیسم را از نظر تحصیلی تحت پوشش قرار دادند، ۱۴ استان در حال حاضر مدرسه مستقل اوتیسم ندارند که یکی از این استان‌ها قزوین بود.

وی تأکید کرد: در این استان ساخت مدرسه مستقل اوتیسم آغاز شده و عملیات ساخت آن ۳۰ درصد پیشرفت داشته است، یکی از خیران نیز تعهد کرده است که مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به ساخت مدرسه اوتیسم هدیه دهد، در کنار مدرسه اوتیسم که ایجاد می‌شود سایر امکانات توانبخشی را نیز در همان مکان مستقر می‌کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: دانش آموزان طیف اوتیسم از سال ۱۳۸۴ تا کنون دو هزار و ۵۰۰ درصد افزایش پوشش تحصیلی پیدا کردند، در آموزش استثنایی علاوه بر اینکه مأموریت آموزش‌ها را برعهده دارد همه مأموریت‌های آموزش و پرورش را برعهده دارد حتی کتاب را خودمان می‌نویسیم آن هم برای طیفی از دانش آموزان که نیازهای بیشتری دارند در عین حال کمتر از یک درصد دانش آموزان کشور را تحت پوشش دارد.

وی افزود: مأموریت توان‌بخشی نیز تلفیق مأموریت بهزیستی و وزارت بهداشت است، سازمان آموزش و پرورش استثنایی سازمان آموزشی، پرورشی و توانبخشی است که بدون تردید تخصصی‌ترین سازمان آموزش و پرورش است چرا که به معلم متخصص، ابزار و امکانات تخصصی نیاز دارد.

حسینی یادآور شد: امروز در استان قزوین یک امکان و ظرفیتی توسط جوانان به عرصه ظهور و بروز می‌رسد که می‌تواند الهام‌بخش دنیا و کشور شود، سالن اوتیسم یا سالن شبیه‌ساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی است که در استان قزوین ساخته شده است.

وی عنوان کرد: ۹۹ درصد دانش‌آموزان امسال موردسنجش قرار گرفتند و افراد دارای مشکل خاص از طریق آزمون‌های خاص شناسایی می‌شوند، این افراد نیاز به آموزش و توانبخشی حرفه‌ای دارند بنابراین باید امکانات تخصصی ایجاد شود.

معاون وزیر بیان کرد: دانش آموز اوتیسم دچار بیش حسی و بیش شنوایی می‌شوند گاهی نیز برعکس است، آن‌ها نمی‌توانند نسبت به صدا، بو، نور و تحرکات لمسی ارتباط خوبی برقرار کنند.

وی یادآور شد: دانش‌آموزان اوتیسم پنج تا ۱۰ برابر دانش آموزان عادی هزینه دارند و اگر به سرعت شناسایی شوند. می‌توان از طریق هوش مصنوعی شرایط را برای او شبیه‌سازی و گفتار درمانی و رفتار درمانی انجام دهیم.

حسینی یادآور شد: سالن اوتیسم یک کار ابتکاری است که جوانان خلاق طراحی کردند که قابل تقدیر است، حجم عملیات ۳ میلیارد تومان هزینه شده است اما مهمتر از آن این است که یک روش و متد برای دانش آموزان اوتیسم ایجاد شده است که باری از روی دوش خانواده‌هایشان برداشته می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

در تلاش برای توانمندسازی زنان؛ آتسا احمدآئی، شهروند بهائی به ۸ سال حبس محکوم شد

  جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروند اسفندماه ۹۹ برگزار شده و قاضی دادگاه بدون مطالعه دقیق پرونده و به دلایلی از جمله تلاش او برای ثبت...